(Un articol de Nutriţionist-Dietetician Larisa Rusu)

Cancerul este consecința unor schimbări în structura organismului. Practic, apar deteriorări ale materialului genetic (ADN) determinate de agenți carcinogeni.  Astfel de mutații au loc periodic, însă, ocazional, celulele afectate își pierd capacitatea de autoapărare.

Organismul uman neutralizează rapid agenții carcinogeni din mediu, inclusiv pe cei din alimentație.  Există o relație foarte stransă între materialul genetic, alimentație şi cancer. Multe studii susțin  că o dietă bogată în fibre, fructe, legume și cereale integrale sunt associate cu o incidență mai redusă pentru orice tip de cancer.  O incidenţă crescută este datorată alimentației bogată în calorii, grăsimi, saturare, consum zilnic de alcool și tutun, excesul de carne roșie, procesată, mezeluri, afumături și conservanți, iar lista poate continua.

 

CANCERUL DE SÂN

Este a 5-a cauză de mortalitate prin boli tumorale. Cancerul mamar poate să înceapă fie în celulele glandulare care secretă lapte, fie în canaliculii care transportă lapte.

Un stil de viață dezechilibrat duce de cele mai multe ori la dezechilibre în organism. Factorii care determină apariția cancerului mamar din punct de vedere a stilului de viață sunt următorii:

  • Medicamantoși: anticoncepționalele, tratamentul cu estrogen, aspirina, antidepresivele
  • Nuliparitatea (femeile care n-au născut înainte de 30 de ani)
  • Nealăptarea la sân
  • Consumul de proteine animale necorespunzătoare sau în exces: mezeluri, carne procesată, afumături, carne roșie (porc, vită, vițel, vânat)
  • Consumul de grăsimi, fast-food
  • Consumul de glucide rafinate: zahăr, dulciuri, miere, făină albă, pâine albă, prăjituri, băuturi carbogazoase
  • Alimentația mamei din timpul sarcinii
  • Obezitatea
  • Supraalimentația din copilărie
  • Alcoolul și tutunul
  • Sedentarismul

 

CANCERUL DE COL UTERIN

Este a 4-a cauză de deces  prin tumori maligne la femei. Există 2 tipuri principale de neoplazii: cancere cu celule scuamoase și adenocarcinoame.

Cauzele  și factorii de risc sunt:

  • Infecții cu virusul papilomatozei umane
  • Fumatul
  • Factori de reproducere
  • ALIMENTAȚIA
  • Sedentarismul

 

RECOMANDĂRI NUTRIŢIONALE:

Alimentația are un rol extrem de important atât în prevenție, cât și în timpul tratamentului.
Trebuie să fie moderat hiperproteică și să asigure toți macronutrienţii şi micronutrienţii pentru  evita posibilele carențe.

  • Pentru un stil de viață sănătos este indicat să avem 3 mese și două gustări.
  • Hidratarea are un rol important, este indicat să consumăm 2 L- 2,5 L de apă pe zi
  • Aportul de fructe și legume joacă un rol important. Sunt indicate fructele și legumele viu colorate (ardei roșu, sfeclă roșie, morcovi, fructe de pădure, etc) pentru conținutul lor în coloranți naturali și antioxidanți. Aceștia au rolul de a crește imunitatea organismului și a lupta cu celula tumorală.
  • Activitatea fizică nu trebuie ignorată. O viață activă ne va ajuta să avem o gandire echilibrată și pozitivă
  • Carnea este o sursă importantă de proteină, dar la fel de importantă este și calitatea cărnii. Carnea roșie (porc și vită) este indicat să se consume ocazional. La fel de atenți trebuie să fim și cu carnea albă. Se recomandă ca cel puțin o masă pe zi să fie lipsită de carne. Un aspect important este să evităm consumul de mezeluri, afumături, carne procesată, etc. Singura excepție este carnea de pește care se recomandă să se consume de 1-2 ori pe săptămână pentru sursa de omega 3 și 6.
  • Sursele de grăsimi. Există două tipuri de grăsimi: vegetale și animale. Foarte atenți trebuie să fim cu cele animale pentru că sunt un factor de risc pentru cancer. Cele vegetale le putem lua din alimente precum nuci, uleiuri vegetale sau avocado.
  • Zaharurile rafinate. Evitatea zaharurilor, făină albă, păine albă, dulciurilor va scădea incidența tumorilor canceroase.
  • Renunțarea la fumat și alcool. Riscul unui fumător crește de 2-10 ori atunci când vine vorba de cancere comparativ cu al unui nefumător. Fumul de țigară conține mai mult de 7000 de substanțe chimice, cel puțin 250 dintre acestea fiind nocive și 50 cancerigene.

În loc de încheiere:

Farfuria noastră ar trebui să arate cam așa, integrând inclusiv factorii adiacenți unei alimentații sănătoase (activitatea fizică, hidratarea, etc.):